Sziget Festival 2012

Desfasurat pe Insula Obudai din nordul Budapestei inca din 1993, festivalul Sziget aduna an de an zeci de mii de oameni din intreaga lume: olandezi, francezi, italieni, neozeelandezi, australieni, americani, coreeni etc… La editia din 2012 am fost prezenti si noi, 5 romani veniti prin intermediul Brigazii de Voluntari, sa ajutam publicul cu informatii privind festivalul, orasul, imprejurimiile.

In primul rand drumul: ruta cu trenul a fost Bucuresti – Timisoara , Timisoara – Budapesta si retur. La dus am avut parte si de ceva peripetii, avand initial doar 53 de minute la dispozitie sa prindem legatura spre Budapesta, am ajuns cu 40 si ceva de minute intarziere in Timisoara si am fost nevoiti sa fugim prin gara cu bagajele dupa noi si sa aflam care e linia de la care pleaca trenul (la informatii ni s-a spus ca „e o pancarta in gara”). Am prins totusi legatura , dar pe viitor o sa mergem cu trenul direct ca sa nu riscam sa ramanem prin gari aiurea🙂

Ajunsi in Budapesta rupti de oboseala in jurul amiezii in plina canicula ne-am croit drum cu metroul si mai apoi cu trenul suburban (HEV) spre statia Filatorigat – unde urmand hoardele de olandezi am ajuns la locul unde urma sa se tina cel mai tare festival din Europa in urmatoarele 9 zile: Insula Obudai.

Dupa ce ne-am invartit prin preajma ca niste gaini fara capete, am dat in sfarsit de coordonatoarea noastra – Nora – care ne-a condus la Sziget Office – locul in care se tinea instructajul pentru voluntari. Acolo am dat peste cativa unguri care traiau in Oradea (vorbeau romana) ce ne-au tradus si ne-au ajutat sa intelegem cu ce se mananca Info Point-ul, ne-au ajutat sa completam contractele de voluntariat si fisele medicale (care erau in maghiara). Dupa partea cu hartogaraia, s-au format echipele – 3 dintre noi am fost repartizati la Info Point-ul din exteriorul insulei, 2 la Main Info Point. Au urmat cateva ore in care am facut cunostiinta cu colegii de echipa (aparent majoritatea erau din Debrecen si se cunosteau intre ei) si am stabilit orarul pe care l-am facut pe baza concertelor pe care vroia sa le vada fiecare.

In urmatoarele 8 zile – 6 ore/zi am stat in afara insulei la Info Point-ul special amenajat unde raspundeam intrebarilor oamenilor: „de unde cumpar bilet?”, „cum ajung in centrul orasului?”, „care e cel mai apropiat supermarket?”, „cum ajung la bai?”.

In afara acestor 6 ore la Info Point, nu prea aveai cum sa te plictisesti pentru ca pe insula se petreceau in permanenta lucruri interesante: workshop-uri, spectacole de teatru si circ, competitii sportive, bungee jumping, fel si fel de jocuri, iar seara incepeau concertele si party-urile care tineau pana dimineata. Pe masura ce zilele treceau, atmosfera se anima din ce in ce mai mult, mai ales datorita faptului ca lumea continua sa vina si in fiecare zi mai rasarea o scena, un cort, un restaurant, un bar. Nebunia incepand practic din prima zi oficiala a festivalului (8 august) si terminandu-se in dimineata zilei de 13 august: betie, mult miros de iarba, libertate, prietenie multa, iubire maxima si muzica buna🙂.

Din punct de vedere muzical, pe insula se regaseau cam toate genurile de muzica: pop, rock, metal, reggae, dnb, dubstep, techno, trance, house, dance, jazz, latino, muzica lautareasca, deci mdap, cam de toate pentru toti. Cel mai tare cort era Coxpon Ambient – singurul in care muzica mergea non-stop: chill-out, ambiental, downtempo, lo-fi, unde intrai doar descult si aveai la dispozitie niste pernute foarte moi. Aici se fuma narghilea, se bea ceai si se dormea🙂.

Prima zi – 5 august (ziua -2) a fost dedicata trupelor unguresti, ziua -1 la fel predominata de trupe unguresti, ziua 0 – ziua metal cu trupe ca: Moonspell, Hammerfall, Lacuna Coil, Dimmu Borgir.Din ziua 1 – inceputul oficial al festivalului am inceput si noi sa mergem la concerte. Capetele de afis au fost Hurts si Placebo, ambele trupe fiind prezente si in Romania cam in aceeasi perioada. Concertul Placebo a fost singurul insa la care am luat parte, timp de 1 ora si un sfert a fost nebunie maxima in public lasandu-se cu mosh pit-uri si cu crowd surfing, Desi nu sunt fan am recunoscut piese ca: „Every you, every me”, „Meds” si „Post blue”.

Ziua 2 – The Roots, Caro Emerald si Korn au fost headlinerii. N-am luat parte la nici unul dintre concerte, am preferat sa vizitam orasul in ziua asta.

Ziua 3 – momentul mult asteptat de mine, unul din concertele pe care poate n-o sa-l vedem vreodata in Romania – The XX – indie pop electronic britanic. Condusi de producatorul Jamie Smith (cunoscut si ca Jamie XX) cei 3 ne-au incantat timp de 1 ora si un pic atat cu piese noi de pe albumul ce il vor lansa in toamna, cat si piese de pe albumul xx: „Islands”, „Crystalized”, „Heart Skipped a Beat” si recent lansata „Angels”.

 

In aceeasi zi au avut loc si concertele trupelor The Vaccines si The Stone Roses, care trebuiau sa cante si la Summer Well, dar aparent, din cauza riscului ca scena sa cada peste hipsterite, acest lucru nu s-a mai intamplat. La OTP Bank World Music Party Main Stage am prins Shantel & The Bucovina Club Orkestar – muzica balcanica cu aspecte electronice si influente romanesti – frumos show. Cu ocazia Sziget-ului am descoperit si o trupa noua – la scena A38 am dat de niste rapperasi britanici care venisera cu band-ul – Rizzle Kicks – sunau chiar bine live si instigau la dans. Tot la scena A38 l-am prins si pe DJ-ul canadian Tiga – electro house, tech house – suna destul de bine, desi ordinea pieselor nu era foarte inspirata, am auzit si hitul sau de acum cativa ani „You gonna want me”.

 

Ziua 4 – probabil concertul care a strans cei mai multi oameni – Snoop Dogg a.k.a. Snoop Lion – 80% din melodiile pe care le-a cantat erau featuring-uri : „The next episode”, „California girls”, „I wanna fuck you”, „P.I.M.P”, „Young, wild & free”, cover-ul dupa House of Pain „Jump around” si noua piesa „La la la” – am fost placut impresionat, chiar a fost fun concertul un fel de „nigga party”, omul chiar stie sa faca atmosfera. Am mai prins la Arena – Leftfield – formatia de muzica electronica din anii ’90 cu un spectacol vizual auditiv putin psihedelic si la scena A38 – Azari & III – disco house optzecist , trecusera inainte si prin Bucuresti, au facut un show foarte tare, pacat de sonorizare, bass-ul era dat prea tare si nu prea se auzeau vocile solistilor.

 

Ziua 5 – In ultima zi de festival – The Killers – n-am prins decat ultima piesa din cauza ca am stat la Info Point pana la 22:00, iar concertul incepea ceva mai devreme, dar am prins in schimb putin din The Ting Tings – mi-a placut cum suna live si Yonderboi – artistul ungur care a fost si pe la B’estfest si a impresionat printr-un show audio-video cu muzica trip-hop, downtempo, IDM, acompaniata de vizualuri foarte inspirate.

In afara concertelor, in cam toate zilele ne-am pierdut pe insula si am incercat s-o descoperim pe toata – eu unul n-am reusit – ne plimbam de la un party la altul si prin corturi obscure in care se intamplau fel de fel de spectacole cu artisti necunoscuti noua.

 

In rarele zile in care ne nimeream sa avem timp liber comun, mergeam sa vizitam Budapesta. Astfel am descoperit un oras foarte impresionant, mai ales noaptea cand toate obiectivele turistice majore erau luminate: deasupra Parlamentului planau pescarusii, de pe podul Margrit se vedea frumos Dunarea cu vaporasele ei, Castelul Buda, Catedrala Matei Corvin, Podul cu Lanturi, pe strada comerciala Vaci (un fel de Lipscani) barbatii sunt atrasi in cluburile de striptease din zona: „Come…we have cheap pussy”🙂 , de pe dealul Gellert de la Statuia Libertatii am avut o panorama extraordinara asupra Budapestei, am ajuns intr-un parc (Aquarium parca se numea) unde se strangea lumea sa vada pe o panza uriasa meciurile de polo ale Ungariei de la JO cam cum se strange lumea la noi sa vada meciurile nationalei de fotbal in barurile de pe Lipscani si se urla la fiecare gol. Mi s-a parut foarte tare ca atat in parcuri pe iarba, cat si pe treptele Basilicii Sf. Stefan se intalneau oameni de toate varstele si consumau alcool in voie (bere cu gust de grapefruit, de lamaie, vin). In Herastrau, Cismigiu sau la Biserica Patriarhiei nu prea poti sa faci chestia asta fara sa te intrebe baietii de sanatate.

In dimineata zilei de 13 august am parasit Budapesta cu parere de rau, dar cu gandul ca odata ajunsi acasa o sa mancam in sfarsit mancare gatita si o sa dormim intr-un pat🙂.

 

In concluzie, experienta Sziget este unica si abia cand se termina realizezi asta. Macar o data in viata trebuie incercat Sziget-ul, merita!

Catalin Ilie

Lasă un răspuns

